A második hibrid: Toyota Prius II

A Toyota lecseréli az eddig utcai forgalomban is csak kísérletinek mondható első generációs Prius-t és várhatóan New York-ban mutatja be az újabb fejlesztését benzin-elektromotorra írva, amely 2004-ben már forgalomba is kerül.
2003.08.11 08:53

Túlzás lenne azt állítani, hogy az első Prius-széria megbukott volna, hiszen nem is rossz teljesítmény 100.000 eladott példány egy hibridből, de mi tagadás volt rajta mit csiszolni.

A karosszéria még futurisztikusabb lett az utastérhez igazítva. A légellenállási alaktényezőt (Cx) sikerült 0,26-ra kihozni.

Az autó mértetei is változtak, 14 centivel lett hosszabb-a tengelytáv is-és 3 centivel szélesebb, így a csomagtér 16 literrel hízott 408 literesre.

Az ötödik ajtón-a Honda CRX-hez hasonlóan -egy függőleges üvegcsík húzódik, hogy a magas farrész ellenére hátra is kilássunk.

Belül a formai változásokon kívül igazán csak az érintőképernyővel törődtek: meghagyták előkelő trónján és csak a színvilágát tökéletesítették.

Az új Prius hajtása változatlanul benzin- és villanymotorra (illetve ezek együttes működésére) épül, ami mint tudjuk azért jó, mert a környezetbarát működése mellett a fogyasztása is kedvezőbb.

Ezt megfejelték egy generátorral, amely a fékezésből származó energiát tárolja, majd ezzel tölti fel az akkumulátorokat, ahogyan a villamosok visszatöltik az áramot fékezéskor-nincs új a nap alatt.

Ezzel két legyet ütöttek egy csapásra, hiszen az akkukat nem kell külön tölteni, a rendszer alapvetően a benzinmotorra támaszkodik.

A Toyota ahhoz, hogy tényleg létjogosultságot vívjon ki új autójuknak főként a motor(ok) teljesítményét kellett növelnie.

A hibrid meghajtás (Toyota Hybrid System) első verziója után tehát áttértek a Hybrid Synergy Drive-ra (THS II), a 45 lóerős 273 V-os villanymotor teljesítményét 68 lóerőre növelték köszönhetően az 500 voltos üzemi feszültségnek, ezzel a nyomatéka pedig 350-ről 400 Nm-re nőtt.

Az 1.5 literes benzinmotor teljesítménye is nagyobb lett valamicskét: 78 LE. Az erőátvitelről bolygóműves váltó gondoskodik. Mindezek eredménye, hogy a hibrid 0-ról 100 km/h-ra 11 másodperc alatt gyorsul, amivel méltó ellenfele lehet "egyszerű" benzines vagy dízeles vetélytársainak.

Az autó könnyedén alulmúlja az Euro IV-es normák károsanyag-kibocsátást limitáló előírásait, sőt a létező legszigorúbb amerikai és japán normáknak is meg fog felelni-a mai napig egyedüliként.

A kulcs nélkül életre kelő Priusban széria lesz a menetstabilizáló (itt VSC-nek hívják), az elektromosan működtetett fékek (brake-by-wire), és még hat légzsákot is beleraknak a biztonságunk érdekében.

A Toyota THS II rendszere egyenlőre csak a Priusban lesz megtalálható, de szó van arról, hogy esetleg a Lexus RX300-ból is készülhet egy ilyen, az autóiparban forradalminak számító rendszerre épülő hibrid.

print cikk nyomtatása
comment Szólj hozzá!
Belépés és regisztráció
Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.